Zomergasten

Nou, de stemming is weer gezet. De premier van Nederland heeft zijn zegje gedaan in Zomergasten, wat neer komt op:  ‘ik haat de multiculturele samenleving, Turken die zich Turks voelen moet oprotten, de samenleving zoekt het zelf maar uit met zwarte Piet en ik zeg lekker geen sorry over de slavernij.  (even een slokje water)  Waarna hij doldwaas in willekeurige volgorde van belangrijkheid vertelt dat Bach opwindend is,  Mozart mieters, en ook Rita en Geert zonder sterk water, best te pruimen zijn.

Bloed sacherijnig ben ik mijn bed maar in gedoken. Wat een nachtmerrie. Met zo’n Premier hebben we Wilders niet meer nodig.  Geen woord over verbinding. Geen enkele visie over de te overbruggen kloven en nul empathie voor andersdenkenden. Korrelvreter.  Alleen de boodschap: “als ‘ze’ weten wat onze geschiedenis is en begrijpen hoe onze samenleving is opgebouwd, dan komen we er wel”.

.. wat een daadkracht.

Kan nou geen enkele journalist die Haagse kwast uitleggen dat ieder kind in Nederland ongeacht afkomst, onderwezen wordt uit dezelfde geschiedenisboeken als waar de oorspronkelijke bewoners les uit krijgen?  Dat alle kinderen, dus ook Turkse, Somalische, Iranese, Chinese, Poolse en Birmese kinderen dezelfde toetsen maken, en ze allemaal heus wel weten wie Anne Frank was. Maar dat ondanks die kennis over de Nederlandse geschiedenis, zij ook een eigen geschiedenis hebben?  Dat veel van hun zelf lang bruin haar hebben en ook wel eens in een kast hebben gezeten om zich te verstoppen. Dat het merendeel zelfs meertalig is. Hoe fucking moeilijk is dat om te begrijpen?  Waarom begrijpt de Premier van Nederland er niets van dat Turken die continue te maken hebben met IS-aanslagen, aardbevingen, razzia’s,  staatsgrepen en zonder blikken of blozen op een Turkse terroristenlijst worden gezet, zich bezig houden met wat er in hun thuisland gebeurt? Is dit niet volstrekt juist wél te begrijpen?!  Zou het niet veel gekker zijn, als het hen geen reet zou schelen allemaal.  Als ze vanuit hun broodjeszaak, vanachter hun lintzaag of vanuit hun rol als ambtenaar zouden zeggen: ‘Boeiuh, ik ben nu toch een Nederlander!’.  Is het niet veel erger dat we een Premier hebben, die uitgerekend tegen hardwerkende Turks-Nederlandse slachtoffers, die momenteel voor hun leven vrezen, zegt: ‘dan rot je maar op, griezels’.

En dan wel huilen om de slachtoffers van de MH17.

Maar pas ‘nadat’ hij hoorde dat er Nederlanders aan boord van het vliegtuig zaten. Je reinste poppenkast. Iedereen die écht wel eens huilt weet dat. Iets raakt je of het raakt je niet.  Je kunt niet eerst niet huilen en wanneer je later hoort dat er ook Nederlanders tussen zaten, ineens keihard gaan zitten grienen. Dat is waardeloos. En dit dan ook nog eens je dieptepunt noemen in de tijd dat je Premier bent is tergend. Wetende dat in diezelfde tijd dat jij Premier bent mensen massaal verdrinken en nu op de bodem van de Middellandse zee roemloos liggen weg te rotten. Bizar veel kinderen. Wel meer dan zestig MH17 vliegtuigen vol. Of honderdzestig! wat maakt het uit.  Allemaal op weg naar jouw land, waar jij Premier van bent. Voor hen geen enkele traan.

..om slap van te worden.

En dan over de slavernij. Beetje lullig roepen dat dit verleden tijd is en gaan doen alsof het heden hiervan volledig los staat. Dat hij dergelijke retoriek tijdens zijn afstuderen als historicus kon verdedigen is me volledig een raadsel. Tenzij hij als promovendus vacuüm zat in zijn paranimf en de rest van de Leidse elite nog bij zat te komen van de vorige avond.  Alleen dan.  Maar het is niet over, laat staan voorbij. Niet zolang de halve Surinaamse gemeenschap nog rondloopt met Nederlandse achternamen zoals: Tevreden, Bruinhardt, Strijdhaftig of Geduld. De één zijn verleden is de ander zijn heden. Iedere dag worden zij aangesproken met-, of ontvangen zij post, met daarop hun slavennaam.

Verbinden is het toverwoord. Samen oplossingen zoeken de remedie. Niet welles en nietes, maar samen.

Maar goed, ik begrijp de Premier ook wel. Als de dood van je hond het allerergste is wat je meemaakt in je jeugd, dan tekent dat je ook. Nooit meer iemand die bij thuiskomst kwispelend op je af komt. Nooit meer iemand die op commando gaat zitten in ruil voor een stukje van je gehaktbal. Nooit meer iemand van wie je het zou verdragen dat hij eerst zijn eigen kont schoon likt en daarna jou een kwijlerige lebber over je gezicht geeft.  Het verlies van zo’n maatje is een zwaar onderschat verdriet. Ik ken mensen die daarna in een torentje leefden, naar klassieke muziek gingen luisteren en de rest van hun leven single zijn gebleven.

14 comments

  1. Besef wel dat juist de familie van Rutte elite is en niemand zijn boodschap serieus neemt. Zijn familie is juist de kolonisator, regenten onderdrukkten alleen maar om die 1% van al het geld te voorzien. Of denkt u dat het ooit anders is geweest in de wereld?

    Geliked door 1 persoon

  2. Hebben we naar hetzelfde programma gekeken? Wonderlijk dat iemand.die zich zo goed kan uitdrukken, kennelijk niet onbevooroordeeld kan luisteren.

    Like

  3. In haar ijver om maar zo grof mogelijk uit de hoek te
    komen vergeet Sylvia Witte voor het gemak, dat Mark Ruttes halfbroer aan aids overleden is en dat hij niet huilde omdat er Nederlanders aan boord van de MH17 waren, maar omdat het uiteindelijk gelukt was om de stoffelijke resten naar Nederland te vervoeren. Ik ben zeker geen fan van Rutte (zijn opzetje om de Turkse gemeenschap in Nl uit te kunnen schelden was hemeltergend en voor een premier beschamend) maar Sylvia Witte doet hem onrecht. Zij moet beter opletten en preciezer zijn. Met vr. gr. Berend van den Berg

    Like

  4. ‘ik haat de multiculturele samenleving, Turken die zich Turks voelen moet oprotten, wanneer ik deze zin lees zakt me de moed al in de schoenen en wil ik liever niet verder lezen, ik doe dat wel want ik kijk verder dan de eerste zin van een artikel. Het is grote onzin die je schrijft: verdraaien van woorden, stemmingmakerij zou ik zeggen. Turken in Nl behoren zich niet te misdragen en (zeker niet op die agressieve manier)
    naar journalisten omdat er iets gebeurt in Turkije. Hooligans ook niet…. luisteren en daarna interpreteren.

    Like

  5. Hoi Sylvia, volgens mij had hij het alleen over dat handjevol turken die vonden dat de Nederlandse pers moest oprotten. Sujetten die zich kennelijk afzetten tegen de maatschappij waarin ze hier leven. Prima toch? Het lijkt me logisch dat je mensen die het hier allemaal zo verschrikkelijk vinden, en ze hebben twee paspoorten, adviseert om het lekker elders te proberen.
    Hoe kan het verder zijn dat we allemaal dezelfde geschiedenis leren in Nederland, maar onze moslimvrienden moeite hebben met de tweede wereldoorlog en de holocaust? Is het niet zo dat ze die zelfs ontkennen?
    Waarom is heel specifiek het slavernijverleden voor Surinamers zo belangrijk? Blanken waren toch ook slaven in Afrika en moslimregio’s? Vanuit dat perspectief voelen witte Nederlanders zich nu wel weer onderdrukt worden door de toenemende moslim dominantie hier.
    En wat te denken van donkerbruine Afrikaanse stammen die slaven hielden van andere stammen? Waarom wordt alleen de blanke mens als de grote boeman geportretteerd?
    Dit zijn oprechte vragen he, ik weet oprecht niet veel van dit onderwerp omdat het me niks interesseert. Pas nu wil ik wel weten hoe het zit omdat ik kennelijk regelmatig racistische uitingen doe waarvan ik me niet bewust ben.
    Weet je, als ik heel erg bruin zou zijn en een afro zou hebben….en afkomstig uit een Surinaams slavernijverleden met roots uit west Afrika, dan zou ik anno 2016 lekker naar mijn origine gaan in Afrika. Simpelweg om het koloniale effect terug te draaien. Als dat verleden me zo zou storen zou ik lekker mijn Afrikaanse land proberen te verbeteren. Vind je dat geen goed idee?

    Geliked door 1 persoon

    1. Ha Richard,

      Wat een heerlijke, eerlijke en ontwapende vragen stel jij:) Leuk!
      Je hebt gelijk dat Rutte genuanceerder was, dan hoe ik hem heb samengevat. In mijn columns overdrijf ik soms, vergroot ik dingen uit, waardoor de nuances soms uit beeld verdwijnen. Soms vind ik dat nodig, om zaken op scherp te kunnen zetten, soms vlieg ik uit de bocht en soms heb ik daar naderhand ook wel eens een beetje spijt van.

      Het is goed dat mensen zoals jij daarom reageren. Bedenkingen uiten en deze op een uitnodigende manier met mij delen.

      Je vraagt hoe het komt dat we in Nederland allemaal dezelfde geschiedenis leren, maar dat moslims toch moeite hebben met de 2de wereld oorlog en de holocaust. Ik denk dat we in Nederland niet allemaal dezelfde geschiedenis leren. Ik denk dat mensen met meerdere etniciteiten vanzelfsprekend meer soorten geschiedenis krijgen aangeleerd. Zo zal een Rus in Nederland iets vanuit een Russisch perspectief leren zien en vanuit een Nederlands perspectief. Ieder van hen zal daar op een eigen manier op reageren of invulling aan geven. Dit geldt ook voor moslims. Er zijn idd moslims die de holocaust ontkennen, maar die ontkenners zijn er ook onder de Amerikanen, Nederlanders, Duitsers etc. Daarmee probeer ik hen niet te verdedigen, maar het wel in een perspectief te plaatsen waardoor ik het beter voor mezelf kan relativeren.

      Slavernij is inderdaad van alle tijden en geen volk ontkwam hier aan. In het geval van de zwarte gemeenschap heeft dit onevenredig lang geduurd, is het relatief nog maar kort geleden en heeft het een dermate ontwrichtend effect gehad op de gehele gemeenschap gehad, dat zij iedere structuur zijn kwijt geraakt. Tot op de dag van vandaag is dat in veel families voelbaar. Veel families dragen nog achternamen van plantages of hun ‘eigenaren’. Veel familiebanden zijn nooit meer herstelt. Er is geen gedeeld erfgoed. Er is geen generatie op generatie kunnen nalaten van erfdelen, kunst, cultuur, religie en middelen. Al het geld wat in Nederland over ruggen van slaven is verdient, is in bezit of geïnvesteerd in Nederlandse projecten en gebouwen. De geschiedenis van een cultuur, is binnen iedere cultuur belangrijk. Daar ontleen je als gemeenschap je identiteit aan. De geschiedenis van de zwarte gemeenschap is uitsluitend die van slavernij. Alles voor die periode is nauwelijks beschreven. Dat maakt het voor de zwarte gemeenschap erger, dan voor andere gemeenschappen die ook met slavernij te maken hebben gehad. Dit is overigens mijn persoonlijke kijk op zaken, dus geen exacte wetenschap of nieuw gevonden waarheid:)

      Verder vind ik jouw laatste vraag ontzettend goed. Iets dat mij ook al langer bezig houdt. Waarom keert de zwarte gemeenschap niet terug naar Afrika om het koloniale effect terug te draaien? Ik denk dat deze dag ooit zal komen. Afrika is een land om jaloers op te zijn. Er is voldoende natuur, voldoende ruimte en de bodemschatten zijn om je vingers bij af te likken. Maar de regio is instabiel, onvoldoende gestructureerd, onveilig etc waardoor het voor veel ontwikkelde mensen nog niet aantrekkelijk is om zich ermee te verbinden. Afrika is voor hen, net zo,n vreemde planeet als voor jou. Mensen zijn ontwortelt. Mensen spreken elkaars taal niet meer. Delen elkaars kijk op zaken niet meer etc. Toch ontwikkelt ook Afrika zich nu in razend tempo. Ik denk dat er wel een toekomst zal zijn, waarin veel zwarte mensen die nu verspreid over de wereld wonen, op een dag weer zullen terug keren. Afrika in de steigers, dat zou geweldig zijn en een oplossing voor velen denk ik zo maar:)

      Like

  6. Heel fijn dat je je zo kwetsbaar durft te uiten syl, maar daardoor begrijp ik nog niet die felheid waarmee dingen worden gezegd. Door Sylvana, door jou, en de Quincy’s van onze maatschappij. Daarmee wordt het debat toch enorm zuur gemaakt? De reacties richting gekleurde mensen wordt daardoor alleen maar negatiever, en dat komt dus niet door racisme. Je raakt daarmee in een neerwaartse spiraal terecht.

    Weet je wat ik leuk zou vinden? Een column met een objectieve kritische blik naar hoe Sylvana en allerlei Quincy’s het debat schade toebrengen en hoe het beter kan, een column die de bekende minderheden een spiegel voorhoudt. Ik weet zeker dat wij witte mensen niet bewust racistisch willen zijn, maar wij snappen sommige dingen echt niet. Als je dan steeds wordt veroordeeld sta je niet meer open voor verandering.

    Overigens zou ik persoonlijk graag naar Afrika verhuizen omdat ik de grijzigheid van Nederland echt heel moeilijk kan verdragen, maar ja. Vandaag zag ik weer wat blauw in de lucht en het waaide niet. Dat helpt 🙂

    Like

    1. De felheid Richard is wederzijds, evenals de emotie die mensen erbij voelen. De agressie is niet wederzijds. Quincy werd opgepakt voor het dragen van een ’t shirt. Zijn carrière is geschaad omdat hij een mening uit draagt. Beiden (Sylvana en Quincy) zijn veelvuldig met de dood bedreigd. En dan zou jij het leuk vinden om een column te lezen over hoe zij het debat schade hebben toe gebracht?!

      Like

  7. Inderdaad. Ze roepen namelijk beide vooral agressiviteit op door alles steeds te schuiven op White privilege en racisme. Alles is discriminatie. Vanuit hun perspectief zal dat heus wel kloppen, maar dan win je de strijd niet mee, integendeel, dan roep je bedreigingen over jezelf af, want mensen (bruin of wit) worden niet graag op zo een manier in de hoek gezet.
    Droeg Quincy geen provocerend shirt op een gevoelig moment? Laat je nu niet cruciale informatie achterwege om het onrechtvaardiger te doen lijken? vind je dat Sylvana het debat op een constructieve manier voert?

    Like

  8. In de steun-hoek van de Sylvana’s zit niemand die probeert ze te laten inzien dat een andere toon veel effectiever kan zijn en veel minder haatreacties zal oproepen. In plaats daarvan worden ze met gejuich en gejoel bewierookt. Beangstigend vind ik dat.

    In mijn beleving is dat Quincy verhaal hetzelfde als iemand tijdens een grote Suikerfeest viering gaat rondlopen met een T-shirt met daarop teksten als: islam is intolerantie. Of: Mohammed is pedo. Daar kweek je weinig begrip mee en ook dan zul je door de politie verwijderd worden. Dat is geen racisme van de politie, maar gewoon een beetje Mn eigen schuld, denk je niet?

    Quincy en Sylvana zijn structureel zuur en boos over alles. Herinner je je de boosheid van Quincy richting van der laan nog? Dat ging over de herdenking van ene kerwin Duinmeijer (moest ik ff opzoeken).Daar was toen ook totaal geen aanleiding voor, maar hij heeft wel weer even een racisme sneer kunnen uitdelen.

    Dankje voor die uitleg over slavernij trouwens…denk je dat die mensen hun oorspronkelijke achternamen nog weten, of hadden ze dat in Afrika niet? Je hebt best kans dat je via de rechter een Afrikaanse naam mag aannemen…

    Like

Geef een reactie